Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Tilly - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Tilly - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Tilly

22 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Lieve allen,
Heel erg bedankt voor jullie leuke reacties. Het is fijn om iets uit Nederland te horen. Al weer 3 weken zijn we op het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Van de Tassies naar de Kiwi’s, zoals de Nieuw Zeelanders zich zelf noemen. Alhoewel de kiwi vrucht hier geïmporteerd wordt uit Italië en de kiwi vogel vrijwel uitgestorven is omdat ze die massaal op hebben gegeten. We blijven tot 3 maart op het Noorder eiland omdat het in het zuiden de slechtste zomer is sinds James Cook in 1769 aan land kwam. We hebben overigens prachtig mooi weer en maar een paar keer regen meegemaakt.
We huren een 10 jaar oude Nissan Sunny en na het vervangen van de oude accu is alles prima. Zelfs de hoogste bergen en ook dirt roads gaan goed. We vinden meestal wel een motel of guesthouse waar we lekker zelf kunnen koken. In noodgevallen zijn er altijd Thaise of Indiase tentjes te vinden voor heerlijke vega maaltijden. In de stad Napier vonden we het enige Indonesische restaurant van Nieuw Zeeland. Rijsttafel bij Hollandse Kees, die zo weggelopen leek te zijn uit één van de films van Alex van Warmerdam.
Napier is een welvarende stad in het oosten en is sinds een aardbeving in 1931 in Art Deco stijl herbouwd. Een beetje namaak Miami South Beach. Op de hoge heuvels daar hebben we een paar dagen gelogeerd bij Keith en Dianne. Een Nieuw Zeelands echtpaar van 77 dat al 30 jaar een B & B runt. Heel aardig en interessant.
Inmiddels zijn we in Gisborne. Dit is de stad waar de zon het eerst opkomt in de hele wereld. We zitten dus zo ver van Nederland als maar mogelijk is. Bij jullie is het precies 12 uur vroeger. Het is bij ons 9 uur op zaterdagochtend , terwijl jullie nog 21 uur vrijdagavond hebben. Gisborne in het uiterste oosten, is de stad waar heel veel Maori’s wonen. Ze leven hier nog vaak op traditionele manier. Ze begroeten elkaar neusje, neusje . Zitten onder de tatoeages, soms zelfs op hun gezicht. Overigens met vergelijkbare problemen als de Aboriginals in Australië, hebben we begrepen..
We kijken soms naar Maori Television en begrijpen niets van de taal. Dus lezen we boeken via de eReader of kijken naar de 5 seizoenen Breaking Bad op USB stick (65 afleveringen spannend).
We hebben nu zo’n beetje het hele eiland rondgereden. Van Auckland via Hamelton en ook de hoofdstad Wellington. Veel gefietst – met helmen op, want ‘sorry, it’s the law - en eenzame mooie stranden bewandeld. Nationale parken gezien. En veel gezwommen. Heerlijke espresso overal – short black ! We gaan nog naar Rotorua , de stad waar het naar zwavel ruikt vanwege de geisers en heetwaterbronnen.
We gaan op 3 maart weer terug naar Auckland waar we begonnen zijn. Van daar vliegen we naar Brisbane, Australië waar we tot 3 april een camper hebben. Lekker weer kamperen dus .
Met foto’s en 1 filmpje en veel warme groeten en liefs uit Nieuw Zeeland .

• 21 Februari 2014 - 20:16

Daphne:

Lieve Til en Robert,
    Wat fijn om weer van jullie te horen ! En wat een leuk verslag weer ! We denken vaak aan je bij DWI en we missen je. Elke ochtend als ik jouw afdeling op kijk overvalt mij een gevoel van leegte: daar hoort Tilly te zitten ... maar nee, een zee van leegte ; ) Je wordt echt gemist. Ilk laat Julia meelezen en meekijken naar de foto's en de kaart. Door te zien waar je bent leert zij wat aardrijkskunde erbij en op zo een leuke manier dat het waarschijnlijk ook nog blijft hangen !! Superleuk.
    Geniet maar lekker en ik ben zo blij dat alles goed gaat en jullie het lekker hebben. We denken aan je,
    warme omhelzing en amstelveense kusjes,
    Daphne

• 21 Februari 2014 - 20:53

Tanja:

Hoi Tillybilly en Robert,
    Heb met veel plezier weer jullie verslag gelezen en foto's bekeken. Prachtige natuur en wat spekkige kiwi's.
    Wat een avontuur jullie reis.Denk geregeld aan jullie en begon me gisteren net af te vragen wanneer er weer een verslag met foto's zou komen. Raar he, dat je je bijna zorgen gaat maken omdat je al een tijdje niets gehoord hebt.
    Ben blij en zie op de foto's dat jullie genieten en ontspannen zijn.
    Kijk iedere dag naar jullie huis en het staat er nog goed bij. De palm is ook blij met de winter die wij in de Abelenlaan beleven. Het is mat regenachtig grau ongezellig gordijnen dicht weer.
    Met ons alles goed.
    VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL PLEZIER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en vele groetjes

• 21 Februari 2014 - 21:46

Nicoline En Jolie :

Lieve Robert en Tilly,
    Zojuist jullie reisverslag gelezen (heel "beeldend" omschreven !) en jullie mooie foto's bekeken. Super ... en wat fijn dat jullie het zo fantastisch hebben ! Leuk overigens om te zien dat ze in Nieuw Zeeland nog ouderwetse breiwinkels hebben. En wat een prachtige natuur !
    Geniet ervan ... en nog heel veel plezier en mooie momenten tijdens jullie reis toegewenst !!
    Liefs van Nicoline, Jolie en .... Lex ....
    P.s. bedankt voor jullie leuke kaart.

• 21 Februari 2014 - 23:43

Mick:

Lieve Tilly en Robert: wat een mooi verslag weer en wat een leuke foto's met ondertiteling, geweldig!!!
    Ook hier inmiddels wel de slechtste zomer sinds.....Wim Kok aan de macht kwam in 1794! Dus ik leef met jullie mee. Veel plezier nog daar, lekker lunchen zo, ik ga slapen, tot in de regentijd!!

Liefs uit het Uithoornsche

• 22 Februari 2014 - 10:09

Susanna:

Wat leuk weer van jullie te horen! Ik heb al de verslagen en foto's zeer gemist. Nu jullie ver genoeg van Nederland zijn dacht ik dat we langzaam niet meer in jullie gedachten zijn en ben nu blij dat het niet het geval is. Prachtige foto's en leuk op de kaart te volgen waar jullie zijn.
    Hier is meer voorjaar dan winter maar dan in grijs, dus niet klagen maar genieten! Het huis staat nog de planten leven, de vogels missen hun eten maar hebben nu meer rust. Heel veel liefs en kusjes

• 22 Februari 2014 - 15:41

Brigitte:

Ha Rotilly, wat een leuk verhaal weer en mooie foto's vooral van die verlaten stranden. wat een rust en wat een verschil met hier...
    geniet lekker, van hier mis je toch niks:)
    liefs van Brigitte (en ook van Pieter hoor :)

• 22 Februari 2014 - 18:42

Jettie Pit:

Dag lieve alletwee.

Wat fijn weer wat van jullie te horen .Wat hebben jullie een geweldige reis en dus mooie en leuke.
    foto's.Ook wil ik jullie nog bedanken voor de mooie kaart van Lake Mackenzie.Wij wensen jullie
    nog een hele mooie en fijne tijd dus heel veel genieten.Lieve groetjes en knuffels van Jan en Jettie.

• 22 Februari 2014 - 22:18

Elly:

Wat een leuk verslag. Zo te zien is er veel ruimte in Nieuw Zeeland, ik zie weinig mensen, weinig auto's, maar wel af en toe een hele dikke (vul maar in of ik auto's bedoel of mensen).

Hier alles goed! We missen jullie wel natuurlijk al amuseren we ons met de kinderen en kleinkinderen natuurlijk. Wij hebben niet bepaald vakantie, maar heel druk, met leuke dingen en verplichtingen, nu ja, het hoort erbij.

Genieten jullie er maar van, van de ruimte en van het samenzijn.

Groetjes van Elly

P.S. als jullie terugkomen is AL onze muziek gestreamd en zijn de CD's weg uit de huiskamer! Dan weet je wat ik zoal doe momenteel in mijn vrije tijd. We kunnen ook nu alle CD's horen in de slaapkamer met een draagbare WIFI speaker, de techniek staat voor niets. Zo probeer ik met mijn tijd mee te gaan, er komt bijna een nulletje bij namelijk.

• 23 Februari 2014 - 13:57

Claudia:

Lieverds! Weer genoten van het verslag en erg gelachen om de (onderschriften bij) de foto's. Bejaarden LOL, dus? Teleporteer svp zo'n breiwinkel naar Amstelveen, plies? Zojuist mijn moeder op het vliegtuig gezet naar Nieuw Zeeland, dus kijk uit dat je elkaar niet tegenkomt.... ;-)
    XXX

• 24 Februari 2014 - 09:05

Hellen:

hallo lieve neef en nicht, zo te lezen maken jullie een geweldige reis: veel zien, genieten en beleven!! Leuk om te lezen. Heerlijk om er zo'n tijd uit te zijn. Veel plezier nog! Hier genieten we alleen van een hele vroege lente, alle crocussen al in bloei. Veel groetjes van ons. Hellen

• 24 Februari 2014 - 15:00

Marietta:

Nou, het ziet er allemaal weer te gek uit.
    Ik krijg reuze zin om daar ook eens te gaan kijken.
    En plaats genoeg, zo te zien.
    Veel plezier en geniet er van, want de tijd vliegt al weer voorbij.

• 03 Maart 2014 - 13:41

Peter En Gea Struiksma:

Hoi Tilly en Robert,

Wat kunnen jullie het goed verwoorden. Het is net of we het zelf een beetje meemaken.
    Je kan wel een boek uitgeven over alles wat jullie meemaken.
    We begrijpen dat jullie het heel erg naar je zin hebben, heerlijk zo'n reis. Genieten. Het leven is kort genoeg.
    We hopen dat jullie nog heel veel mooie dingen zien enne............we zijn best een beetje jaloers.
    Nee hoor gekheid. Geniet er nog maar even van.

Lieve groetjes Peter en Gea

• 03 Maart 2014 - 17:25

Bea En Eef:

Hallo Tilly en Robert,

Wat leuk om ons een kijkje te gunnen in jullie reis.
    Het ziet er allemaal even leuk en afwisselend uit.
    Volgens mij wordt het wel aanpassen als jullie weer terug zijn, maar vooralsnog geniet er nog maar lekker van!.
    We hebben trouwens jullie kaartje ontvangen.

Veel liefs van ons.

• 04 Maart 2014 - 09:04

Peter Struiksma:

Hoi Tilly en Robert,

Ik geloof, dat Gea al gereageerd heeft op jullie reisverslag. Als alles goed is zijn jullie weer in Auckland en is het nu, volgens de berekening van Tilly nu 21.00 uur in de avond.( hier 09.00 uur ). Wat maken jullie veel mee.
    Ik zou graag eens bij het 3-jarig BB willen langs gaan om jullie ervaring hieromtrent te delen.
    Zo te zien hebben jullie mooi weer. Het weer in Nederland is aardig van slag. Het is één van de minst koude winters in de historie geweest. Vandaag wordt het weer een graad of tien.
    Ik blijf jullie bevindingen op de voet volgen. Groetjes van Gea en Peter

• 09 Maart 2014 - 20:40

Jytte:

Hallo lieve Robert en Tilly,

Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven aan de andere kant van de wereld. Te gekke reis! Ook leuk om elkaar 'live' te ontmoeten via facetime alweer een tijd geleden.
    Het is nu al 10 maart bij jullie: gefeliciteerd met Lea!
    Geniet van al het moois. Ik kijk uit naar nieuwe verslagen en foto's.

Liefs, Jytte